Sidor

lördag 16 september 2017

Rebekah och lite trams

Börjar väl dagens inlägg med en uppdatering om Rebekah. Nu har det ju gått några dagar sedan hon ramlade ner från sängen. Hon har blivit mycket bättre. Ytterst lite kvar av att hon haltar, märks knappt. Och jag kände redan igår att jag inte behöver ta henne till veterinären för detta. Förutom det kommer ju veterinären hit på måndag för att vaccinerad alla Ziras bebisar och då kommer hon att ta en extra koll på Rebekah. Jag själv har blivit otroligt nojjig, har varit nervös för det minsta av deras lekar när det gäller klösen. Vet ju att dom fixar det. Men när dom är så här många så blir det ju lätt hänt att någon ramlar ner bara för att dom är flera som hoppar och leker samtidigt. Så jag tog bort klösen igår. Och la ut den till salu. När jag har bebisar klarar dom sig med dom mindre. Och dom vuxna bryr sig ju inte det minsta, dom har redan sina favoritställen att vara på och har endast gått förbi och hoppat upp snabbt någon enstaka gång i den här stora. Kan vara så att denna klösen kom in så sent här hemma och dom helt enkelt inte är i behov av den. Hur som helst så är den nerplockad och ställd ute i förrådet. Det kommer en tjej senare under dagen och hämtar den.

Samtidigt, när jag ändå höll på gav jag bort den öppna spisen som stod i hallen till min mamma. Josefin fick ju den när hon gifte sig, dom ville ju så gärna ha en sådan. Så jag och mamma lade ihop till en och köpte. Men sen skulle dom sälja den för att den tog så mycket plats, och dom hade väl sålt den iallafall för dom skilde sig senare. Så jag köpte den av dom. Inte för att jag behöver 2 öppna spisar, tänkte väl ha denna ute på altanen men då hade den blivit förstörd på grund av fukt. Nu pratade mamma om att spara ihop till en egen. Så hon fick alltså min. Tycker det är synd att hon ska köpa en ny, eller för den delen köpa av mig då hon inte har så mycket när det gäller hennes pension. Och det kändes bra, dagens goda gärning liksom.

I tisdags tömde jag växthuset på nästan allt, bara vindruvorna kvar...som jag inte vet hur jag ska göra med. Alla tomater som inte var mogna har jag tagit in och dom har börjat bli röda här. Tog in alla gurkorna också. Delade allt med mamma då jag inte har en chans att äta upp allt, kommer ju att bli förstört annars. Plantorna som kom upp för melonerna har jag också slängt. Dom sattes ner i jorden alldeles försent och det kom visserligen blommor. Men det är för kallt nu, allting i växthuset liksom stannade upp. Dom pallkragarna som var därinne är ju någorlunda ok så dom har mamma satt nere vid sig som hon ska plantera i nästa år. Jag tänkte att jag till våren skulle sätta dit bågar och plast så blir det som mini-drivhus för henne, dessutom slipper hon springa och kolla hela tiden om det är några rådjur som käkar där. 

När växthuset var på plats så hade jag väldigt bråttom att få dit allt. Kragar, jord och så plantera allt snabbt. Inget jobb alls gjort för att förbereda. Men har man inte gjort det tidigare så vet man inte. Att jag dessutom trodde att det inte behövdes då det mer eller mindre bara var sten och grus där det stod gjorde ju mig bara mer säker på att det är ok. Men som sagt, man lär sig. När jag nu skulle tömma kragarna på jord var det inte bara att tömma. Jisses vad mycket rötter det hade växt upp där, trådar fram och tillbaka, emellanåt svårt att sätta ner spaden. Jag hade ju inte ens markduk där...trodde ju inte det behövdes. Så nu ska allting göras om och göras rätt. Har läst på lite. 

Meningen är att jag ska höja växthuset. Nu är jag ju inte superlång, men med mina 1,69 var det väldigt lågt, speciellt ju längre in jag gick då jag inte kunde gräva gången rak på grund av stenar och rötter. Kan lova att jag slog i skallen mer än en gång. Först tänkte jag höja med 50cm. Och det har jag väl haft i tankarna i 2 månader. Men det kändes inte riktigt som en bra idé. Behöver ju inte överdriva...igen. Det är ju inte så att jag bor där inne. Jag vill bara kunna gå raklång och inte få mer värk i ryggen och knäna. Så bara för någon dag sen bestämde jag att det räcker med 20 cm. jag kommer inte att sätta dit en massa stenblock eller vad det nu heter. Kostar ju en förmögenhet. Och att gjuta själv är jag absolut inte intresserad av. Googlade även på det och där fanns flera lösningar, men jag kunde inte bestämma mig. Så kollade jag lite på det senaste jag gjorde ute, rabatten vid rastgården. Och där var lösningen. Jag tar reglar, det räcker med den höjden och den visade sig vara 20 cm. Dessutom impregnerat och lagom stora för att kunna skruva dit växthuset. Kollade upp hur mycket jag behöver och vad det kostar och det var inte alls dyrt, knappt 700:-


Höjningen kommer att bli som detta




I veckan ringde jag och kollade upp vad sand och jord kostar. Vet ju att det inte är så dyrt. Men jag ville också veta vad det kostade att få det fraktat till mig. Skulle bli betydligt lättare då jag inte har bil med krok och ingen släpkärra. Orkar inte be folk om att låna en bil och att hyra en släpkärra kostar ju en del också + bensinen Så jag kom fram till att det lönar sig att dom kör hit allt, slipper jag ju också skyffla ut allt. Så  nu ska jag jämna ut allt så gott det går, växthuset ska stå rakt och inte som nu lite nergrävt på ena sidan för att få det någorlunda rakt. Dit med markduk och sedan sand. (det var visst så man gjorde) Snickra ihop planteringslängder med impregnerat virke och fylla på med jord. Hur högt jag ska ha det vet jag inte, men det behövs inte så där jättehögt. Jaja, återstår att se hur jag gör med just det. Hur som helst så blir det kanon när allting är klart, jag har förhoppningar om det iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna dina tassavtryck